باورنیوز

باورنیوز اولین رسانه الکترونیکی دانشگاهی برای تمام فصل ها و نسل ها

باورنیوز

باورنیوز اولین رسانه الکترونیکی دانشگاهی برای تمام فصل ها و نسل ها

مجله دانشگاهی باور نیوز
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۸ اسفند ۹۷، ۰۹:۵۰ - mr point
    :)
يكشنبه, ۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۱۲ ب.ظ

شجره خبیثه

شجره طیبه و شجره خبیثه در قرآن آمده است و شجره خبیثه یا درخت بدی ها هیچ موقع سیب و گلابی نمی دهند و انتظار برداشت سیب و گلابی از شجره خبیثه انتظار بیجا و بیخود است و وعده دهندگان چنین چیزی فقط روی فریب مردم حساب باز کرده اند.


وَ مَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍخَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ ﴿ابراهیم: ٢۶﴾


- و (همچنین) «کلمه‏ی خبیثه» را به درخت ناپاکی تشبیه کرده که از زمین برکنده شده، و قرار و ثباتی ندارد.


و از آنجا که یکی از بهترین طریق برای تفهیم مسائل استفاده از روش مقابله و مقایسه است بلافاصله نقطه‏ی مقابل «شجره‏ی طیبه» را در آیه‏ی بعد چنین بیان می‏کند:


اما «مثل کلمه خبیثه و ناپاک همانند درخت خبیث و ناپاک و بی‏ریشه است که از روی زمین کنده شده و در برابر طوفانها هر روز به گوشه‏ای پرتاب می‏شود و قرار و ثباتی برای آن نیست» (و مثل کلمة خبیثة کشجرة خبیثة اجتثت من فوق الارض ما لها من قرار).


کلمه‏ی «خبیثه» همان کلمه‏ی کفر و شرک، همان گفتار زشت و شوم، همان برنامه‏های گمراه‏کننده و غلط، همان انسانهای ناپاک و آلوده، و خلاصه هرچیز خبیث و ناپاک است.


بدیهی است درخت زشت و شومی که ریشه آن کنده شده، نه نمو و رشد دارد نه ترقی و تکامل، نه گل و میوه، و نه سایه و منظره، و نه ثبات و استقرار، قطعه چوبی است که جز بدرد سوزاندن و آتش زدن نمی‏خورد، بلکه مانع راه است و مزاحم رهروان، و گاه گزنده است مجروح کننده و مردم آزار!.


جالب اینکه در وصف «شجره طیبه» قرآن با تفصیل سخن می‏گوید و اما به هنگام شرح «شجره‏ی خبیثه» با یک جمله‏ی کوتاه از آن می‏گذرد تنها می‏گوید «اجتثت من فوق الارض ما لها من قرار» از زمین کنده شده و قراری ندارد زیرا هنگامی که ثابت شد این درخت بی‏ریشه است دیگر شاخ و برگ و گل و میوه تکلیفش روشن است.


https://telegram.me/bavarnews

http://bavarnews.blog.ir

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۰۲
جمعی از نویسندگان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی