باورنیوز

باورنیوز اولین رسانه الکترونیکی دانشگاهی برای تمام فصل ها و نسل ها

باورنیوز

باورنیوز اولین رسانه الکترونیکی دانشگاهی برای تمام فصل ها و نسل ها

مجله دانشگاهی باور نیوز
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۸ اسفند ۹۷، ۰۹:۵۰ - mr point
    :)
يكشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۰ ق.ظ

بیانیه پایانی کنفرانس وحدت اسلامی

به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛ متن این بیانیه به این شرح است:


بحول وقوه الهی سی امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در ایام میلاد پر برکت پیامبر عظیم الشأن اسلام و در تاریخ 17 - 15 ربیع الأول 1438 برابر با 17 - 15 دسامبر 2016 با شعار وحدت، ضرورت رویارویی با جریانات تکفیری؛ با مشارکت بیش از 250 شخصیت از 54 کشور جهان در تهران برگزار گردید کنفرانس فعالیت خود را با سخنان حجت اسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی آغاز و با سخنان دبیرکل مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی و سخنان هیئت های شرکت کننده ادامه یافت این دوره از کنفرانس شاهد برگزاری جلسات و فعالیت هایی با عناوین زیر بود:


1 - نشست شورای عالی مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی که با حضور اعضای ایرانی وخارجی برگزار گردیده و چالش های فراروی مسلمانان در عصر حاضر مورد بحث و بررسی قرارگرفت. حاضران بر بررسی دستاوردهای مجمع در سال گذشته پرداخته و خواستار اجرای طرحهایی ضروری گردیدند که در جهت برطرف کردن شکافها و سامان دادن به امور در جهان اسلام بود.


2- نشست کمیسیون مساعی حمیده که با مشارکت شخصیت های برجسته و کارا در جوامع اسلامی برای حل اختلافات و بررسی کانونهای فتنه در جهان اسلام و ایجاد صلح در میان برادران متنازع برگزار گردید.


3- نشست کمیسیون علمای مقاومت که با مشارکت گروهی از علمای معتقد به لزوم حفظ روح مقاومت در میان فرزندان امت اسلامی و علمایی که بر این اعتقادند که زندگی در مقاومت نهفته بوده و بقاء وماندگاری امت اسلامی و تداوم روند فرهنگی آن منوط به مقاومت در مقابل عوامل ویرانگر، نابود کننده و ذلت آور می باشد، برگزار گردید. شرکت کنندگان در این کمیسیون به بررسی اتهامات و تلاشها جهت خدشه دار کردن چهره آن پرداخته و بر این امر تاکید نمودند که حمله علیه مقاومت بدلیل پیروزی های چشمگیر آن بر عوامل و عناصر مخالف است.


4- دهمین نشست شورای عالی بیداری اسلامی که به بررسی چالشهای ناشی از مهار و تلاشها جهت بی محتوا کردن، و خدشه دار نمودن و نفوذ علیه بیداری اسلامی و راههای مقابله با آن پرداخت.


5- فستیوال فیلم وحدت اسلامی و معرفی برندگان و تولیدکنندگان.


6- نشست مجمع عمومی که محوری ترین نشست و جلسه این دوره بوده و طبق قانون مجمع عمومی کار خود را در چهار کمیسیون چالشها، رسانه ها، اقلیتها و زنان ساماندهی نمود و نتایج حاصله از نشستهای کمیسیونهای مزبور در اختیار کمیته تدوین کنفرانس قرارگرفت تا در بیانیه پایانی درج گردد.


7 - وحدت اسلامی ضرورتی برای رویارویی با جریانات تکفیری عنوان اصلی این دوره از کنفرانس بود که موضوعاتی از قبیل اندیشه تکفیری، نتائج اندیشه تکفیری بر وحدت مسلمانان، خطرات اندیشه تکفیری بر آرمان فلسطین و موانع ناشی از اندیشه های تکفیری بر سرراه تحقق اهداف امت اسلامی در ایجاد تمدن نوین اسلامی مورد بحث و بررسی قرارگرفت.


شرکت کنندگان در این کنفرانس افتخار داشتند که با مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای دیدار نموده و به سخنان ارزشمند و ارشادات معظم ایشان گوش فرادهند.


در پایان شرکت کنندگان به مصوبات زیر دست یافته و توصیه هایی را بشرح زیر ارائه نمودند:


1 - لزوم افزایش تلاش علما و متفکران و همکاری آنان برای ارائه چهره درخشان از اسلام و مفاهیم انسان دوستانه آن که از فهم عمیق و درک صحیح واصیل از قرآن و سنت.


2- لزوم تشکیل مراکز مطالعات روانی، اجتماعی و فکری انحرافات اعتقادی تکفیریها و بیماریهای روانی و عقده های اجتماعی آنان جهت دست یابی به نتایج عملی برای حل این پدیده خطرناک و خشکاندن عوامل بروز و ظهور آن.


3- تاکید بر اهمیت پیگیری فعالیت رسانه های ارتباط جمعی ترویج کننده افکار تکفیری ، بیان منابع مالی آنان و اهتمام ورزیدن به پاسخ گویی به شبهه هایی طرح شده از سوی آنان.


4- شرکت کنندگان ضمن محکوم کردن فتاوای تکفیری علمای درباری، علماء، متفکران و مراکز اسلامی را دعوت نمودند تا با صدور فتوی، دروغین بودی فتاوای صادره از سوی روحانیون درباری، حامیان آنان و ارتباط تاریخی و مالی آنان با شجره ملعونه را در جهان اسلام افشا نمایند.


5- شرکت کنندگان ضمن بررسی اقدامات جریانات تکفیری و تاثیر آن در متلاشی نمودن وحدت صفوف مسلمین، دشمن طلبی علیه سایر مذاهب و ایجاد حقد و کینه و کشتار و خونریزی تاکید نمودند که اندیشه تکفیری بزرگترین خطر بیش روی وحدت میان مسلمانان بوده لذا می بایست تمامی کسانی که به تقریب بین مذاهب و به وحدت گروههای امت اسلام اعتقاد دارند، رویارویی و مقابله با تکفیریها را در سرلوحه اهتمامات خود قرار دهند.


6- شرکت کنندگان ضمن بررسی توطئه استعمارگران و طاغوتها در جهان اسلام برای به ذلت کشاندن و ایجاد تفرقه در میان صفوف مسلمانان به بیان ارتباط تنگاتنک دشمنان بین المللی ومنطقه ای امت اسلامی و جریانات تکفیری پرداخته و امت اسلامی را به بیداری و هوشیاری و بصیرت در مقابل این طرح استعماری جدید فراخواندند.


7- شرکت کنندگان ضمن محکوم کردن شعارهای تکفیریها مبنی بر دفاع از یک مذهب خاص و دشمنی با مذهبی دیگر تاکید نمودند که تروریسم تکفیری دینی نداشته لذا علمای و روحانیون کلیه مذاهب را به محکوم کردن تلاش های تروریستهای تکفیری و اعلام برائت از آنان فراخواندند.

8- شرکت کنندگان در کنفرانس تاکید نمودند که جریان تروریسم تکفیری خطری بسیار بزرگ برای آرمان فلسطین بشمار رفته که موجب به فراموش سپردن و به حاشیه راندن آن و ترغیب نمودن دشمن صهیونیستی برای افزایش سرکوب ملت فلسطین می گردد لذا در راستای مقابله با موج تروریسم تکفیری، امت اسلامی می بایست اهتمام بیشتری را به آرمان فلسطین و توجه بیشتری را به گروههای فلسطینی مبذول داشته و راه را بر هرگونه توطئه جدیدی علیه مسئله اصلی و سرنوشت ساز جهان اسلامی ببندند.


9- از آنجا که یکی از اهداف طراحان ایجاد جریانهای مقاومت اسلامی و مقاومت ملی برای آرمان فلسطین می باشد، برامت اسلامی است که به بیان تفاوت های فراوان میان تلاش برای دفاع از خاک، ناموس و ارزشهای انسانی و اقدامات این جریانات وحشی برای هدف قراردادن افراد بی گناه و سوزاندن تر و خشک و نابودی انسانها و نسلها و تعدی به افراد بی گناه و ارائه چهره ای زشت از اسلام و مسلمانان ، بپردازند.


10- شرکت کنندگان در کنفرانس با بیان اینکه جریانات تروریستی تکفیری حاصل عقب ماندگی فرهنگی جهان اسلام است که ناشی از سقوط مسلمانان در مقابل تهاجم استعمار می باشد بر لزوم از سرگیری روند فرهنگ و تمدن نوین اسلامی بعنوان بهترین راه نابودی اینگونه پدیده های انحرافی تاکید نمودند.


11- شرکت کنندگان با اشاره به سخنان ارزشمند مقام معظم رهبری حفظه الله در نشست سال گذشته وحدت اسلامی مبنی بر ایجاد تمدن نوین اسلامی، آن را تاکیدی از سوی معظم له بر ارتباط وحدت امت اسلامی با تمدن نوین اسلامی دانسته و خواستار اهتمام بیشتر به مسئله فرهنگ و تمدن آینده امت اسلامی شدند.


12- در شرایط بحرانی و تلخ کنونی که از سوی جریانهای تکفیری ایجاد شده بر علماء امت اسلامی است که با افزایش تلاش خود در جهت نشاط هر چه بیشتر جنبش حیات بخش اسلام کوشیده و امت اسلام را برای دستیابی به هدف متعالی خود و تحقق وحدت محدوده تمدنی اسلام و از سوگیری تمدنی آن ترغیب نمایند.


13- شرکت کنندگان در کنفرانس پیشنهاد دادند تا با تشکیل سازمانی تحت عنوان سازمان جهانی فرهنگ و تمدن نوین اسلامی آن را مسئول ترویج افکار فرهنگی آینده امت اسلامی بدانند. لذا از صاحبان فکر و اندیشه ناب فرهنگی و از سایر فرزندان امت اسلامی می خواهد تا پس از تشکیل سازمان مربوطه با آن همکاری نمایند.


14- شرکت کنندگان در اجلاس اتهامات وارده شده به جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تحریک فرقه ای را محکوم نموده و تاکید کردند که خط مشی های اتخاذ شده از سوی این کشور قابل تقدیر بوده و اینکه ایران صرف نظر از گرایشهای فرقه ای و دینی در کنار مظلومین و مستضعفین قرارداشته است و مواضع این کشور در قبال ملت مظلوم فلسطین و مسلمانان بوسنی و هرزگویین و موارد بسیاری عبور کرده گواه این مطلب است که مواضع جمهوری اسلامی ایران برخاسته از منطق رسالت که همانا قرارگرفتن در کنار مظلومین می باشد .


15- شرکت کنندگان اجلاس خواستار افشای تاریخ قدیم ومعاصر امت اسلامی اعم از طرحهای تحرفی، پویا و یگانه پرستی بمنظور روشن شدن اهتمام تمدن ساز مسلمانان شده و حذف شبهات ایجاد شده در اسلام و مسلمین که با تحریک گروههای تکفیری صورت می گیرد را خواستار شدند.


16- شرکت کنندگان در اجلاس تعرض جهان اسلام وتقسیم فرقه ای و قومی منطقه ای را محکوم نموده و از افراد مخلص وصادق امت اسلامی می خواهند تا نسبت به وحدت تمدن ساز تاکید نمایند. واینکه این امت در فرهنگ خود، آداب و رسوم، آرمانها، آرزوها و دردهای خود، امت واحده ای است و فقط در این صورت است که می تواند خود را به پیامبر خاتم (علیه افضل الصلاه والسلام) منسوب نماید. در غیر این صورت در تقبیح چیزی شبیه پیامبر نیست.


17- شرکت کنندگان در اجلاس بر لزوم رسوا نمودن شیعه انگلیسی و بوقهای آنان و اهل تسنن امریکایی و بوقهای آنان تاکید کرده و لزوم آگاهی و بصیرت در برابر رسانه های آنان را مورد تاکید قرار دادند.


18- شرکت کنندگان در اجلاس پیروزیهای مقاومت ملت عراق و ملت سوریه علیه تروریسم و تبریک گفته و با امید به خداوند و فداکاریها این دو ملت وحمایت امت اسلامی در پاکسازی کامل دو کشور (عراق و سوریه) از تروریسم تاکید می نمایند.


19- شرکت کنندگان در اجلاس کشتار روزانه ملت یمن و نابودی انسانها و نسل ها را محکوم نموده و از محافل بین المللی می خواهند تا فوراً برای نجات ملت مقاوم وصبور یمن و تجاوزی که با آن روبرو هستند، دخالت نمایند.


20- شرکت کنندگان در اجلاس نسبت به تجاوز صورت گرفته علیه حقوق شهروندان بحرینی و اقدامات خشونت بار در حق بی گناهان این کشور، ابراز و انزجار و تأسف نموده و پاسخ مثبت به خواسته های ملت بحرین و حقوق مشروع وقانونی آنها را خواستار شدند.


21- این اجلاس از وزارتخانه آموزش و پرورش جهان اسلام می خواهد تا موضوع وحدت مسلمانان و تقریب میان مذاهب آنها را بعنوان یک واحد درسی در کتابهای آموزشی قرار داده و از آنها می خواهد تا اجلاسهایی و موسساتی را بمنظور تقریب در سراسر جهان بمنظور گسترش فرهنگ تقریب ایجاد نمایند.


22- شرکت کنندگان در اجلاس اقدامات تروریستی گروهای تکفیری علیه اقلیتهای غیر مسلمان در جهان اسلامی ما را محکوم نموده تاکید می کنند که مسلمانان همواره هم زیستی همراه با صلح و آشتی با غیر مسلمانان و پیروان سایر ادیان در تمامی کشورها اسلامی داشته اند و اینکه غیر مسلمانان نقش آشکاری در جنبش تمدن اسلامی داشته اند.


23- شرکت کنندگان در اجلاس اقدامات سرکوب گرانه علیه اقلیات مسلمان در برخی کشورهای غربی و اعمال تهدید و ترساندن آنها را محکوم کردن و از دولتهای این کشورها می خواهند تا نسبت به شعارهای خود در احترام به آزادی و کرامت انسان در خصوص شهروندان مسلمان، متعهد باشند.


24- شرکت کنندگان در اجلاس تعرض مسلمان به قتل و آوارگی در برخی کشورها و سرکوب مسلمانان در میانمار را بشدت محکوم نموده و سکوت محافل بین المللی در قبال آنچه بر سر مسلمانان در آنجا می آید را محکوم می نمایند.


25- شرکت کنندگان در اجلاس خواستار احترام به آزادی زنان در استفاده از پوشش اسلامی و حفظ عزت و کرامت آنان شده و هرگونه تجاوز به این آزادیها را محکوم می کنند. همچنین تاکید می کنند که شریعت اسلامی حفظ و حراست از زنان و شخصیت انسانی و عزت آنها را و فعال کردن نقش اسلامی آنها در ساختن نسلها و جامعه عزیز وبزرگوار، مورد تاکید قرار داده است.


26- شرکت کنندگان در اجلاس تاکید کردند که بر همه ما واجب است تا در پایان سومین دهه از اجلاس وحدت اسلامی از مقام شامخ پیشگامان تقریب که به رحمت الهی رفته اند و تلاشهای بی شائبه ای در زمینه تقریب داشته اند، تمجید شده و بدون ذکر نصب از آنها یادی شود مثل شیخ عبدالمجید سلیم و شیخ محمود شلتوت وسید حسین بروجردی وشیخ حسین کاشف الغطاء وشیخ محمد تقی قمی و سید روح الله موسوی خمینی و سید محمد باقر حکیم وسید محمد حسین فضل الله وشیخ محمود کفتار و شیخ مهدی آصفی وسید مرتضی عسکری رحمت الله که بهترین پاداشهای الهی را برای آنان خواستاریم .


27 - شرکت کنندگان در کنفرانس، با تشکر و تقدیر از تلاشهای جمهوری اسلامی ایران برای تحقق وحدت امت اسلامی و تقریب بین مذاهب اسلامی، امام راحل روح الله الموسوی الخمینی را بیش از حرکت تقریب و احیاء در جهان معاصر دانسته و با تمجید از مقام شامخ وی از مواضع پیشتازانه خلف صالح او امام خامنه ای ، رهبر انقلاب اسلامی را در جهت خنثی سازی فتنه های تفرقه برانگیز و دعوت عملی و زبانی برای وحدت ، عزت و کرامت امت اسلامی و بازگرداندن نقش آن در صحنه بشریت تجلیل نمودند.


سُبْحَانَ رَبِّکَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا یَصِفُونَ، وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِینَ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ.


تهران 17 - 15 ربیع الاول 1438



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۲۸
جمعی از نویسندگان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی