باورنیوز

باورنیوز اولین رسانه الکترونیکی دانشگاهی برای تمام فصل ها و نسل ها

باورنیوز

باورنیوز اولین رسانه الکترونیکی دانشگاهی برای تمام فصل ها و نسل ها

مجله دانشگاهی باور نیوز
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۸ اسفند ۹۷، ۰۹:۵۰ - mr point
    :)
دوشنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۵، ۰۸:۰۸ ق.ظ

شهادت جعفر طیار

یکی از رویدادهای ماه جمادی الاول شهادت جعفرطیّار است. 


📝 ابو محمد


جعفر بن ابی طالب بن عبدالمطلب مشهور به جعفر طیار و ذوالجناحین، سومین فرزند ابوطالب، پسرعموی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، برادر بزرگ‌تر امام علی علیه السلام و صحابی رسول خدا(ص) است.

او دومین نفر از مردان قریش بود که به رسول خدا ایمان آورد

و دارای مقام و منزلت بسیار والایی نزد آن حضرت بود. 

آن زمان که کفار مکه سختگیری بر پیامبر و یارانش را به اوج رساندند و خوف آن میرفت که همه را از دم تیغ بگذرانند و اسلام را در نطفه خفه کنند؛ تصمیم گرفته شد برای حفظ اسلام و ضمانت بقای آن، عده ای از مسلمانان به حبشه هجرت کنند. رسول خدا(ص) برای اجرای این مأموریت بزرگ و خطیر، فرماندهی کاروان مسلمانان را به جعفر سپرد.

او این مأموریت را بخوبی انجام داد و باعث خرسندی رسول خدا(ص) شد.

برگشت جعفر از حبشه همزمان شد با فتح قلاع خیبر توسط امیرالمؤمنین علی علیه السلام. زمانی که این دو خبر به پیغمبر(ص) داده شد آن حضرت بسیار مسرور گشت و به عنوان هدیه به او نمازی آموخت که به نماز جعفر طیار مشهور است. 

طبق روایات، همه ائمه علیهم السلام این نماز را بجا می آوردند.

جعفر فداکاری های زیادی برای جهانی شدن اسلام انجام داد و مأموریت های خطیری از سوی پیامبر(ص) به وی سپرده شد که آخرین آنها فرماندهی سپاه اسلام در جنگ موته بود. جنگ موته اولین جنگ مسلمانان با امپراتور روم بود. جعفر در این جنگ با رشادت تمام جنگ را فرماندهی کرد و خود نیز با شجاعتی بی نظیر جنگید تا اینکه توسط دشمن ناجوانمردانه دو دستش قطع شد و مظلومانه به شهادت رسید.

پیامبراکرم(ص) با شنیدن خبرشهادت جعفر بسیار اندوهگین گشت و فرمود خداوند به پسرعمویم جعفر دو بال در بهشت داده است که با آنها پرواز می کند.( نقل به مضمون)

از آن پس، این سردار افتخارآفرین اسلام به جعفر طیّار ملقّب شد.


منابع:

دایرة المعارف جهان اسلام

ویکی شیعه

دیگر منابع


https://telegram.me/bavarnews

http://bavarnews.blog.ir

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۱۸
جمعی از نویسندگان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی