باورنیوز

باورنیوز اولین رسانه الکترونیکی دانشگاهی برای تمام فصل ها و نسل ها

باورنیوز

باورنیوز اولین رسانه الکترونیکی دانشگاهی برای تمام فصل ها و نسل ها

مجله دانشگاهی باور نیوز
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۸ اسفند ۹۷، ۰۹:۵۰ - mr point
    :)
دوشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۲، ۰۸:۳۷ ب.ظ

ویژگیهای یک سرگروه موفق در حلقه های تربیتی

برگرفته از نشریه تربیتی، بصیرتی صالحین:

- همه حرکات گفتار و کردار خودم را مراقبت می کنم، چرا که من در جایگاه یک الگوی خوب برای اعضای حلقه ام قرار گرفته ام. 

- می دانم که کیفیت یعنی ایجاد بستری مناسب جهت تربیت انسان های صالح.

- اگر می خواهم حلقه تربیتی با کفیت داشته باشم. باید خودم با کیفیت شوم پس برای رشد معنوی تربیتی و بصیرتی خودم برنامه ریزی و همت می کنم.

- باید آنقدر معنویت خودم را زیاد کنم که معنویت از من به بقیه اعضاء حلقه ام سرایت کند.

·        به این نکته مهم توجه دارم که سرگروه باید به صورت ثابت و حداقل سه سال با اعضای حلقه باشد و تغییر در سرگروه با اهداف گروه تربیتی تضاد دارد.

·        می دانم که باید برای حلقه تربیتی خود سیر و برنامه مشخصی داشته باشم و از موازی کاری و پراکندگی بپرهیزم.

·        برای همه ایام سال برنامه مستمر دارم و در هر فصل بسته به شرایط مکان و زمان برنامه حلقه ام را تغییر می دهم.

·        به اتفاق اعضاء حلقه ام در برنامه های مسجد از جمله تلاوت قرآن بعد از نماز، دعای کمیل، ندبه، توسل و سایر مراسمات مسجد شرکت می کنم.

·        برای بهینه سازی برنامه ها، مشکلات و موانع حلقه ام را با مربی ام مطرح و از وی مشورت می گیرم.

·        می دانم که کلیه برنامه های حلقه ام باید در راستای تربیت کردن متربیان باشد. لذا در تمامی برنامه های حلقه ام حتماً یک یا چند هدف تربیتی را دنبال می کنم، مثلاً در فوتبال: صداقت، در شنا: طهارت، در اردو: برنامه ریزی و جماعت.

·        حلقه ام را با نام زیبای یکی از ائمه یا یکی از شهدای محل نامگذاری کرده ام.

·        زمان حلقه ام را طوری تنظیم می کنم، از نماز شروع شود یا به نماز ختم شود.

·        معمولاً مدت زمان حلقه ام را بیش از یک ساعت قرار نمی دهم و مدت زمان صحبت کردن من در حلقه ام بیشتر از 20 دقیقه نمی باشد.

·        هیچگاه برنامه ای را نیمه کاره رها نمی کنم.

·        حلقه ام را متنوع اجرا می کنم. به طوری که هیچگاه بچه ها نتوانند پیش بینی کنند حلقه به چه طریقی اجرا می شود.

·        در قسمت ثابت حلقه ام، قرائت قرآن و نکته تفسیری؛ یک حدیث اخلاقی، یک مسئله احکام، سخنی از ولایت و خاطره ای از شهدا را قرار داده و جهت تنوع و مشارکت متربیان، هر جلسه چند نفر را مسؤول اجرای موارد ذکر شده می نمایم.

·        در پایان حلقه یا ابتدای آن یک یا دو دقیقه دعای فرج یا فرازهایی از زیارت ائمه را با بچه ها زمزمه می کنم.

·        در قسمت غیر ثابت حلقه ام، پس از مطرح کردن موضوع جلسه، درباره موضوع از بچه ها سوال می پرسم، سپس فرصت می دهم آنها با مشورت و فکر، سؤالات را پاسخ داده و در پایان جمع بندی و نتیجه گیری می نمایم.

·        به خودم عادت می دهم که چهره ای متبسم، ظاهری آراسته و معطر داشته باشم.

·        همه حرکات گفتار و کردار خودم را مراقبت می کنم، چرا که من در جایگاه یک الگوی خوب برای اعضای حلقه ام قرار گرفته ام.

·        این جرأت را به خودم می دهم که، در مقابل سوالات بچه ها بتوانم بگویم نمی دانم، می پرسم و جوابش را برایتان می آورم.

·        باید یاد بگیرم که هیچ وقت از کوره در نروم و عصبانی نشوم و اگر همه خشمگین شدم سکوت کنم.

·        در هنگام مواجه شدن با رذایل اخلاقی حلقه ام، طوری وانمود می کنم که انگار اصلاً متوجه نشدم و سپس مورد را جهت حل ریشه ای با مربیم در میان گذاشته و به صورت کاملاً غیر مستقیم و نامحسوس، برای رفع آن عمل می کنم.

·        با والدین اعضای حلقه ام، ارتباط مستمر دارم و نقاط مثبت اعضای را در مقابلشان به والدین آن ها یادآوری می کنم، مشکلات آنها را به صورت مخفیانه به اطلاع والدین می رسنم.

·        اگر به زیارت یا مسافرت می روم، با اعضای حلقه ام خداحافظی کرده و هنگام برگشت برای آنها سوغانی بیاورم هرچند کوچک.

·        هرچند وقت یکبار به اتفاق اعضای حلقه ام، در برنامه های عمومی مانند نماز جمعه، راهپیمایی و سایر مراسمات مذهبی شرکت می کنم.

·        با در نظر داشتن شخصیت افراد، استعدادهای آنها را شناخته، با تشویق و ترغیب فرد، اطلاع رسانی و تشویق والدین و برنامه ریزی، موجب شکوفایی استعدادهای آنها می شوم.

·        به خودم عادت دهم که نگاه ها، رفتارها، صحبت ها و افعالم با همه اعضای حلقه ام یکسان باشد، اگر هم کسی را می خواهم تشویق کنم فقط در جمع بچه ها و با ذکر دلیل تشویق کنم.

·        برای تقویت اطلاعات دینی و تربیتی خودم، ماهیانه در حلقه سرگروه ها شرکت می کنم.

·        در ارتباط با اعضای حلقه ام، مواظب هستم، آنها را به خودم وابسته نکنم، بلکه به مسجد و پایگاه وابسته کنم.

·        شبهاتی را که اعضای حلقه ام مطرح می کنند را، با دقت شنیده و به صورت منطقی و شفاف آنها را رفع می کنم، اگر هم نتوانستم یا فرد قانع نشد، با مربیام مشورت می کنم و دوباره جهت رفع آن اقدام می کنم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۱۸
جمعی از نویسندگان

نظرات (۱)

۰۱ بهمن ۰۲ ، ۰۹:۵۵ محمدتقی موحدی دهنوی

باسلام وادب وضمن خداقوت خدمت شما دوست پرتلاش  وهمه سرگروههای حلقات صالحین؛حتما دقت نظر داریم که مجموعه این زحمات ومراقبتها منتج به تربیت سرگروههای چند منظوره وکادر سازی ونیروپروری جهت آینده مرکز فرهنگی مذهبی خصوصا مسجد،هیئت وپایگاه بسیج خواهد گردید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی